maanantai 15. lokakuuta 2018

Lokakuun laihiskuulumiset


Tänään viuhui taas mittanauha Sulon ympärillä. Olen katsellut että Sulo näyttää mielestäni aika kivasti ohentuneelta, ja pystyn jopa tuntemaan sen lonkkaluut nykyään! Mutta mittanauha on armoton väline - senteissä ja kiloissa ei muutosta ollutkaan juuri tapahtunut kuukauden takaiseen. Saattaa jopa olla että Sulo on saanut muutaman kilon takaisin... Painon mittaaminen painomittanauhalla ei ole mitenkään kovin ekstaktia tiedettä, mutta kun koitin pitää mittanauhan samassa tiukkuudessa kuin ennenkin, sain lukemaksi 318 kg vaikka kuukausi sitten lukema oli 313 kg. Yksi sentti oli kadonnut vatsan ympäriltä, kaulan keskeltä ja tyvestä.

Mikä on muuttunut kuukaudessa?
Hevoset tulivat pois laitumelta kaksi viikkoa sitten eli ovat nyt täysin heinäruokinnalla. En usko että olen varsinaisesti ylensyöttänyt heinällä, mutta liikkuminen on vähentynyt radikaalisti laidunnuksen loppumisen myötä. Ja kun tarkastelin syitä painonpudotuksen hidastumiseen, totesin että en voi syyttää liikunnan vähenemisestä ketään muuta kuin itseäni. Olen ajatellut, että kun on viileämpää niin ei Sulo hikoa niin herkästi. No joo. Tai sitten minä liikutan sitä löperösti, liian kevyesti ja liian lyhyen aikaa. Ja liian harvoin.

Ja onhan liian vähäinen liikunta näkynyt Sulossa muutenkin. Se on ollut aika kesseli, aika ärsyttävä, ylivirkeä ja sillä on ollut kaikenlaisia ideoita. Harmillista että Pena on nyt olevinaan niin aikuinen ettei se riehu Sulon kanssa, vaikka Sulo yllyttää.

Minun on siis aika ryhdistäytyä liikuttamisen suhteen. Lisätä kertoja ja ainakin kertojen tehoja. En vaan oikein tiedä, miten tämä lapsiperhearjessa toteutetaan... Aina tuntuu siltä että joku osapuoli kärsii.

Tänään ohjasajoin Oikeasti Kunnolla. Sulo on niin kiva poni ja ohjasajaminen on kiva laji. Siinä voi saada samanlaisia elämyksiä kuin ratsailtakin, ja se on jotenkin aika hämmentävää. Ja samalla tavalla minun täytyy ohjasajaessa käyttää kehoani ja muistuttaa itseäni apujen ajoituksesta, oikea-aikaisesta hellityksestä ja keveydestä. Onnistuin tekemään laukannostoja käynnistä ja siitä olen aika ylpeä.

Loppukäynnit lähdin tekemään radalle ja taluttamisen sijaan päätinkin ajaa Suloa takaa. Nappasin mukaani kolisevan härvelin jonka olen askarrellut ajo-opetusta silmälläpitäen ja johon olen Suloa totuttanut kentällä muutamaan otteeseen. Tällä erää mentiin vielä niin että minä sain kiskoa kolisevaa härveliä perässäni ja Sulo vain kuunnella se mölyä. Eipä se sitä juuri hetkauttanut...


Koliseva härveli



Hyvä poni siitä tulee! Kunpa vain löytäisin aikaa puristaa tätä ajo-opetushommaakin nyt eteenpäin niin saisin tehoja liikuttamiseen. Ja jotta laihtuminen saataisiin taas jatkumaan, täytyy minun ruveta punnitsemaan yöheinät. Nyt olen silmämääräisesti antanut yöksi heinää n. 2 kg ja olkea ehkä kilon verran. Luulen että tämä suhde täytyy keikauttaa toisinpäin, sillä tarhassa Sulo saa väkisinkin vähän liikaa heinää, kun en voi pitää Penaa ihan niin pienillä heinäkiloilla kuin Sulolle olisi ihanteellista.

2 kommenttia:

  1. Sulo on niin ihana! Ja kiva kun laitoit kuvan tuosta räminävekottimesta. Pitää jossain vaiheessa itsekin väsätä sellainen, jospa vaikka jossain vaiheessa jopa saisin mammaponin kärryjen eteen.

    Tsemppiä laihdutukseen! Sama urakka on täälläkin edessä heti kun mammaponin velvollisuudet topilasvarsansa vankilatoverina loppuvat. Ihan uskomatonta, miten palloksi voi poni paisua viikossa parissa, kun vain kököttää pikkutarhassa! Help!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulo on ihana! Joka päivä jaksan olla sitä mieltä :)

      Mulla on tuossa räminävekottimessa ns. vetokarttuna tuo salaojaputken pätkä, ja siihen olen sitonut sitten kaikkea mitä käden ulottuvilla oli :D Limupullon läpi on reiät narulle ja pullossa sisällä kiviä. Ja sitten ketjunpätkät ja jokin mikälie metalliputki.

      Me vedettiin tässä jo ihan itekin (tai siis Sulo veti ja minä ällistelin ohjissa kun se oli niin viisas) puupalikkaa. Ensin annoin pelkkien köysien roikkua sen perässä rintaremmiin kytkettyinä ja mäkivyön lenkeistä läpivietynä ja kun ei se sanonut mitään vaikka köydet koski jalkoja, sidoin köysien väliin puupöllin. Sulo oli vaan sitä mieltä että kentällä pyöriminen on nynnyille ja veti vimmaisesti porttia kohti. Lähdettiin sitten radalle ja siellä se töpsötteli menemään ja raahasi pölliä perässään kuin vanha tekijä. Niin viisas poni!

      Onko sulla kontakteja Sulon varsa-aikoihin? Olisikohan se opetettu ajolle varsana...?

      Poista