Lyhyesti kirjaan ylös tässä kirjoitustauon aikana tapahtuneet pääkohdat:
Ilmalento nro 2. Ja esteillä taas. Harjoiteltiin kuivahautaa ja Yön musta kimo oli ollut siinä kiikun kaakun että meneekö se yli vain ei, mutta muutaman kiellon jälkeen se kuitenkin selviytyi vetohevosen avulla haudasta yli. Sitten kun hauta oli osana pientä rataa, toin hevosen paineella sitä kohti ja hevonen teki opettajan sanoin apinaloikan - jarrutus esteen juureen ja järjetön loikka selkä köyryssä yli ja nasta lautaan. Minä irtosin korkealle, tajusin että nyt tärähtää ja laskeuduin nurmeen persaus edellä ja pää viimeisenä, ikävästi taakse retkahtaen. Mukaani sain jalustimen hihnoineen päivineen (tämän vuoksi niitä jalustinkoukun päissä olevia lukkoja ei kuulu taittaa kiinni!). Ratsuni sen sijaan kiihdytti komeaa laukkaa jalkapalloareenan kokoisen nurmikentän ympäri, rykäisi aidasta läpi ja kaahasi kilometrin matkan talliin - vain jotta se haettaisiin sieltä takaisin saman tehtävän pariin. Nythän se vasta näytti heränneen, totesi ope kun olimme hetken keräilleet itsejämme ja suoritimme saman radan uudestaan. Näköjään tätä ratsua pitäisi aina laukkuuttaa vaahtohiessä vapaana ympäri kylää ennen kuin sen saa oikeasti avuille. Ei ole tämä tyyppi yhtä kohtelias kuin se ilmalento nro 1 -ratsu!
Jäihän siitä taas hiukan jännitystä, mutta armoa ei tunneta ja seuraava koitos samalla areenalla oli sitten meikäläisen ensimmäiset estekilpailut. 80 cm iloisessa vesisateessa, kahdeksalla virhepisteellä kun kisavilliintynyt valkoinen ei taaskaan oikein ollut avuilla. Virhepisteistä huolimatta olin ja olen edelleen itseeni supertyytyväinen. Siellä minä kisasin esteitä ilman pelkopeikkoa olalla.
Ykkösesteeltä ei pudotusta vaan reipas turvaväli puomeihin... |
Lentävä valkoinen lihapulla! |
Sama valkoinen lihapullahevonen joutui nutturoitavaksi estekilpailuja seuraavana päivänä ja lähdimme hakemaan estehevosen ensimmäistä koulukisatulosta luokasta he B:3. Tämä oli minun ensi kertani kakkostason kisoissa, kahden tuomarin edessä. Radasta ei jäänyt paljon kerrottavaa jälkipolville - tiesin jo verryttelyssä että laimeaksi jää koska en saanut hevosta niin hyvin läpi kuin olin toisinaan treeneissä saanut. Tämä valkoinen on melko mukavuudenhaluinen kaveri, se menee hyvin kaksi-kolme askelta ja heittääntyy sitten taas vasten ratsastajan apuja, kanna sää. En saanut siihen verryttelyssä sähköisyyttä joten itse suorituskin jäi tasaiseksi puurtamiseksi. Prosentteja 62,614% ja sijoitus neljänkymmenen lähtijän luokassa jossain puolenvälin paremmalla puolella. Tuomareilla oli keskenään aika isot näkemyserot, toinen arvosti yli 63% edestä ja toinen niukin naukin 61%.
Olin ilmoittautunut seuraavalle päivälle vielä he A -luokkaan, mutta peruin starttini. Olin oikeastaan tehnyt päätöksen perumisesta jo pitkälti ennen tuota tahmakkaa B-rataa, koska koin ettei ole järkeä lähteä vääntämään A:ta jos jo B:n tehtävät tuntuvat nihkeiltä. Toisekseen A:n startti olisi ollut viikon ainoana vapaapäivänäni, ja tuo edeltänyt koulukisapäivä oli sellainen kuiviin imevä aikatauluhelvetti: Kuudeksi aamutalliin, puoli kahdeksaksi letittämään ja laittamaan omaa ratsua, verryttely, kisäsuoritus, hevonen pois, kakkoshevosen liikutus, ja päälle kahdeksan tunnin työnakki kisakansliassa. Liki itkua tihrustaen pyysin iltakahdeksalta päästä kotiin että ehtisin edes nähdä lapseni sen päivän aikana. Yhtään en katunut etten lähtenyt seuraavana päivänä kisaamaan - joillain asioilla vain ei ole hintaa.
Estekisastartteja oli jonossa enemmänkin, mutta sairasloman myötä ne peruuntuivat. Sen verran voimakasta on väsymykseni, etten jaksa olla edes harmissani.
Hevosopiston opiskelu lienee suunniteltu kovakuntoiselle, kakskymppiselle perheettömälle täydelliselle hevosaddiktille. Nostan sulle hattua, että jaksat edes yrittää! Voisiko noita ns. ylimääräisiä karsia pois niin paljon kun mahdollista, ihan kylmästi vaan tyylin jos ei ole pakollist tutkinnon kannalta niin kieltäydyt? Mä en ole koskaan vetänyt itseäni piippuun ihan siitä syystä että keho ilmoittaa heti jos olen edes lähellä sitä. Tarkemmin sanottuna siis pää. Hirveä migreeni iskee. Siitä tietää että on otettava lunkimmin. Se on kyllä myös estänyt paljon asioita, kisaamisen, juhlimisen jne. Mutta toisaalta hyvä että on tuollainen varoitussignaali.
VastaaPoistaMieti nyt että olet hyvä ja lempeä itseäsi kohtaan. Olet sen ansainnut!
Tähän mun elämäntilanteeseen olisi helpommin sovitettavissa monimuoto-opinnot näiden kiinteämuotoisten sijaan, mutta momu-opintoihin vaaditaan alan työpaikka (ei oo enää kun laitoin pillit pussiin) ja oma kurssihevonen jolla on kisanäytöt heA ja re 110 cm. Ei löydy eikä ole varaa hankkia.
PoistaPerus hevosenhoitajalinjalaiset saattavat ollakin tuolla "kolmivuotisella heppaleirillä", ja tavallaan onkin selviö ettei kuustoistavuotiaita voi prässätä samalla lailla kuin aikuisia. Kaikki mun opintoihin liittyvä tekeminen on lukujärjestyksessä ("hevostapahtumien järjestäminen") ja tallivuoroja tekee kaikki - mikä sinällään musta tuntuu turhalta, koska mulla on jo aiemman ammatin & työkokemuksen puolesta hyväksiluenta opintokokonaisuudesta johon tallivuorot kuuluu. Mutta täytyyhän ne hevoset hoitaa?
Tämä itsensä suojaaminen liialta kuormitukselta on hankala asia. Suomalaiseen työmoraaliin ei kuulu itsensä säästäminen, ja "vain uupumisen" vuoksi poissaolemiseen liittyy suuri häpeä. Laiska ei saa olla! Ja laiskahan minä olen jos alan kieltäytyä tehtävistä joita muut suorittavat... Etenkin hevosalalla arvostetaan kovia tekijöitä eikä marisijoita, ja on aika selvää kummaksi tällä hetkellä työtön haluaa tulla leimatuksi...
PS. Hienon näköistä menoa teillä valkoisen villihevosen kanssa kuitenkin. Tyylikkäitä olette!
VastaaPoistaVoitko kertoa lisää niistä jalustinkoukkujen päiden "lukoista", millä perusteella ne toimii? Ja miksi ne on ja mitä niillä kuuluu tehdä? Tai siis missä asennossa niiden kuuluisi olla?
VastaaPoistaHirveän vaikea selittää ilman kuvia, mutta yritetään. Joissain (vanhemmissa??) satuloissa on jalustinkoukkujen päissä sellaiset lisäpalat, jotka saa taitettua ylöspäin niin että koukun päähän tulee 90° kulma ja jalustinhihna pysyy siellä koukussa. Toki se saranakin antaa periksi ja aukeaa jos oikein tiukasti johonkin jää jalustimesta tai hihnasta kiinni, mutta hihna pysyy normimenossa koukussa ihan ilman että niitä saranoita taittelee pystyasentoon. Kannattaa kurkkia eri satuloiden jalustinkoukkuja niin ymmärrät millaisia tarkoitan. Googlen kuvahaku ei antanut muuta tulosta kuin tällaisen jalustinkoukun jossa siis ei ole sitä lukkoa: http://verkkokauppa.brida.fi/tuotekuvat/1200x1200/B_DR-_adjustablebar_rgb.jpg
Poista