maanantai 10. lokakuuta 2016

The Scale of training

"A supple horse: quiet but not sluggish. Active but not hurried." 

Näin hienosti muotoilee Christoph Hess ja jatkaa: Correctly achieved suppleness will make anxious horses more quiet and lazy horses more active.




Scale of training koostuu kuudesta, osin limittäin sijoittuvasta portaasta. Rhythm, suppleness, contact, impulsion, straightness, collection. Ensin on oltava (ensin on koulutettava!) rytmi, suppleness, tuntuma. Kun ollaan hieman edetty ja aletaan kehittää eteenpäinpyrkimystä, on oltava (on koulutettava!) suppleness, tuntuma, impulssi ja suoruus. Ja kun matkataan kohti kantovoimaa, on oltava (on koulutettava!) impulssi, suoruus, kokoaminen. Ilman suoruutta ei ole kokoamista.

Impulssi on apu eteen, ja sitä on seurattava VÄLITÖN reaktio hevoselta. Hidastaminen voi tapahtua hitaammin, "in slow motion", ja siinä voi ja kannattaakin käyttää ääniapua, mutta eteen on mentävä heti avusta. Ja edessä on myös pysyttävä - kaksipäiväisessä klinikassa harjoitutettiin eri ikäisiä ja -tasoisia hevosia pysymään ratsastajien pohkeen edessä ja etsimään ja säilyttämään itse oma tasapainonsa. "Don't help him!"

Musertavaa mutta totta - suurin osa turrista, laiskoista hevosista on ratsastettu sellaisiksi. Jos ratsastaja koko ajan auttaa, tukee, paukuttaa jalalla ja muistuttaa raipalla, ei hevonen lopulta enää halua tai edes osaa mennä itse. Hevonen voidaan herkistää pohjeavulle uudestaan: jalka lähelle, seuraavaksi kevyt kosketus ja jos ei vieläkään tule reaktiota, kunnon pamaus jalalla, ja sitten hevosen on annettava mennä!! EI saa vetää ohjista eikä horjua. Tämä herkistäminen todella toimii jo muutamalla toistolla. Ei naputtelua eikä koputtelua, ei harmaata aluetta. Kosketus pohkeella on apu eteen ja sitä on seurattava välitön reaktio. Myös kuuma hevonen voi olla turta pohkeelle!

Hyvä vinkkiviitonen: laiskaa hevosta ratsastetaan hieman jalka "irti", ja kuumaa hevosta jalka lähellä, ei puristaen, mutta ikään kuin rauhoittavana kuorena. Kuumalla kouluhevosella voi auttaa jalustimien lyhentäminen muutamalla reiällä, jolloin pohkeen saa paremmin lähelle.

Hess halusi nähdä omassa tasapainossaan liikkuvia, iloisia hevosia joiden kehonkieli viestii rentoutta. Se ei tarkoittanut työskentelemättömyyttä, mutta hevosille piti olla selvää, mitä niiltä odotetaan. Ei voi vetää kädellä ja paukuttaa pohkeella; apujenkäytön ristiriitaisuus tekee hevosista onnettomia. Leukakulma auki, hevoselle luonnollinen asento liikkua.

Correct

Incorrect

Liikkeen säännöllisyyden tulee säilyä suoralla uralla ja kaarteissa: no exercise or movement is of value if regularity is sacrified. Rytmistä ei tule koskaan tinkiä. Tempoa voi vaihdella mutta liikkeen on aina oltava rytmissä ja säännöllistä. Hess käytti monesti mielikuvana sitä miltä hevonen näyttäisi liikkuessaan laitumella - se ei kulkisi turpa ryntäissä, otsa edellä. Liian lyhyellä kaulalla liikkuvalla hevosella ei ole edellytyksiä venyttää, ja venyttämistä todella haettiin, saatiin ja nähtiin. Muodon ja tasapainon tulee olla sellainen, että missä tahansa harjoitusvaiheessa hevoselle voi antaa ohjaa ja se seuraa pidentyvää ohjaa pehmeästi eteen-alas, seeking the bit. Ja jos hevonen ei veny ja etsi kuolainta, ei sitä myöskään voi taivuttaa. Tulee kuitenkin muistaa että avoin niska on lopputulos ja avain korrektiin muotoon on aktiivisissa takajaloissa.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen: käyntiä pystyy parantamaan sillä että tekee siirtymisiä ravin ja laukan välillä. Mitä paremmin hevonen säilyy ratsastajan pohkeen edessä etenkin siirtymisissä "isommalta vaihteelta pienemmälle vaihteelle", sitä paremmaksi hevosen käynti muuttuu. Hämmentävää, mutta totta. Ja mitä enemmän harjoiteltiin aktiivisia takajalkoja ja venyttämistä eteen, sitä hienommin hevosista alkoi näkyä swinging; koko kropan läpi kulkeva rento keinunta.

Toinen hyvä ohjistapäästämisharjoitus on yhä kouluohjelmissakin esiintyvä give and retake the reins. Näppärä keino tarkistaa, kantaako hevonen vai kantaako ratsastaja. Se myös estää ratsastajaa tasapainottamasta omaa kehoaan ohjien avulla. 

Täydellinen tunne, se mitä ratsastajat metsästävät: Tuntea sormissaan hevosen takajalat. Hevonen etsii kuolainta ja ratsastaja tuntee sen käsissään, tuntumaa voi keventää tai voimistaa mutta tunne takajaloista säilyy. Tulee tunne pyöreydestä, sillasta selän yli, takajaloista käteen.



PS. Klinikkaan kuului ratsastusosioiden lisäksi pari luentoa. Siellä yksi kuuntelija kysyi Hessiltä: Are you really German? Sama kävi mielessä minullakin, sillä eikös yleinen mielikuva saksalaisesta kouluratsastuksesta ole sellainen, noh, saksalainen? Enemmän, isommin, voimakkaammin, paljon jalkaa ja paljon kättä. Mutta onneksi Saksassa on muutakin!

8 kommenttia:

  1. Olipa hyvä kirjoitus ja paljon, paljon, PALJON asioita, joita itse olen pyöritellyt ja miettinyt mielessäni. Allekirjoitan niin tuon parhaan fiiliksen kuvauksen: Tuntea sormissaan hevosen takajalat. Toiseksi ne tuntee myös tasan oman istunnan alla, ja niitä voi siinä täydellisessä hetkessä myös täydellisesti omalla istunnallaan aktivoida tai passivoida.. Sitä hetkeä metsästäessä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Sellainen täydellinen hetki antaa niin mahtavia fiiliksiä.

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus! Samojen asioiden kanssa tässä painittu. Pandahan liikkuu nyt tosi hyvin, mutta tuo yksi toinen poni on niin hidas pohkeelle ja tyhjä edestä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hidas pohkeelle ja tyhjä edestä on tosi hankala yhtälö. Pena on helposti juuri tuollainen. Mun kouluratsastusope sanoo usein että ei voi vain ajaa eteenpäin jos ei ole mitään mihin ajaa.

      Poista
    2. Kun hevonen on tyhjä edestä ja nimenomaan vastustelee tuntumaa, on ihan mahdoton ajatus lykätä narua vaan pois ja pois ja yrittää puskea se takaosa kohti ohjaa. Päh.. silloin ei oman kokemukseni mukaan auta kuin ottaa ne ohjat käteen, tinkiä kenties eteenpyrkimyksestä, taivutuksesta ja ties mistä muusta, mutta ihan ensin pitää saada hevonen hyväksymään kontakti suuhun. Siitä sitten pääsee ratsastamaan hevosta (vaikka johtavalla ohjasotteella) imemään kohti kuolainta pyrkien avoimempaan muotoon ja matalampaan kaulaan ja rennompaan ylälinjaan. Ja vasta sitten sitä pääsee oikeasti työstämään...

      nimim.Been there ja done that. Tehtiin avotaivutusta kaksi vuotta keventäen ympäri maneesia kunnes hevonen uskoi, että sen on tultava tuntumalle ja luovutettava ylälinja kuskin haltuun.

      Poista
    3. Samaan olen päätynyt Penan kanssa, ja siitä tuntuman ottamisesta ollaankin jouduttu painimaan. Mennään sitten vaikka ihan hiipimällä eteenpäin mutta minun täytyy saada pitää naruista kiinni. Tämän kriisin ja suuren vaatimuksen Pena on sitten koittanut kiertää ryntäilemällä kuin järkijättöinen sinne tänne, kunnes on jossain vaiheessa todennut että fine, oo sitten siellä ohjan toisessa päässä. Ja kuten Laura sanoit, vasta sitten voi alkaa työstää jotain.

      Se perinteinen "ohjan ja pohkeen väli" on oikein hyvä paikka, mutta ei suinkaan itsestäänselvyys...

      Poista
  3. Kiitos tästä! Tämän jälkeen ihmetykseni voimistuu: kun vaikkapa televisiosta katsoo kv huippukouluratsastusta, niin ei se hevosten muoto minusta muistuta juurikaan tuota yläkuvaa, vaan nimenomaa sitä alempaa. En lakkaa ihmettelemästä, miksi näin on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta! Se on aika murheellista. YouTubesta löytyy vanhoja (80- ja 90-luvun) olympiaratoja, ja vaikka niissä hevoset ovat liikkeiltään huomattavasti vaatimattomampia kuin nykyään, niin muoto on korrekti koko ajan.

      Poista